Silesia Heavy Transport

Zabezpieczenie ładunku

0

LAT
DOŚWIADCZENIA

0

ZADOWOLONYCH
KLIENTÓW

0

UDANYCH
TRANSPORTÓW

0

ZORGANIZOWANYCH
ZEZWOLEŃ

Zabezpieczenie ładunku

Jak zabezpieczyć ładunek ponadnormatywny do drogi? Przed tym pytaniem staje niejeden przedsiębiorca, czy osoba prywatna, mająca do przewozu coś nietypowego. O ładunkach ponadnormatywnych mówimy wtedy, gdy ich waga, lub rozmiary przekraczają dopuszczalne parametry  przeciętnego zestawu drogowego z przyczepą, a naciski na osie pojazdu są  większe od dopuszczalnych.

 

Dynamika ruchu

 

Jeżeli wybierzemy już odpowiedni środek transportu, to zanim zaczniemy załadunek  trudnego sprzętu, musimy zastanowić się nad dynamiką ruchu. Od tego zależy czy nasz transport dotrze bezpiecznie do celu. Musimy wziąć pod uwagę takie czynniki jak: przyśpieszenia oddziałujące na masę, przyśpieszenia nieprzewidywalne i nie oddziałujące liniowo, efekt hamowania, przemieszczenie wzdłużne, poprzeczne, czy boczne. Ładunek musi zostać unieruchomiony względem środka transportu.  W przeciwnym razie może być zagrożeniem nie tylko dla pojazdu, ale też dla ludzi i infrastruktury drogowej, czy środowiska. Dlatego należy skompensować wszystkie możliwe przyśpieszenia odpowiednimi zabezpieczeniami. Niejednokrotnie wymusza to zastosowanie  niekonwencjonalnych środków.

 

Przygotowania do załadunku

 

Zanim zaczniemy załadunek sprawdzamy wszystkie dokumenty, mające wpływ na bezpieczeństwo przewozu. Na początek uważnie czytamy zalecenia producenta sprzętu i środka transportu. Następnie sprawdzamy wszystkie certyfikaty  i zaświadczenia zgodności osprzętu mocującego, czyli lin, pasów itp. Jeżeli do mocowania mają służyć elementy, czy konstrukcje spawane, wtedy upewnijmy się, że zrobione zostały one przez odpowiednio wykwalifikowaną do tego osobę. Zaczynamy od sprawdzenia stanu pojazdu i platformy załadunkowej. Sprawdzamy stan zabezpieczeń, które zamierzamy zastosować. Wszystkie urządzenia muszą być w pełni sprawne. Jeżeli mamy pewność, że sprzęt jest gotowy do drogi, pozostaje opracować plan mocowania i obliczenia wytrzymałościowe. Muszą one być dostosowane do zezwoleń określających dozwolone wymiary, masę, czy naciski na osie. Następną czynnością jest sprawdzenie stanu  ładunku, który mamy przewieźć. Zabezpieczamy w nim wszystkie luźne elementy. W przypadku jachtu czy podobnego sprzętu zabezpieczamy okna, drzwi, czy klapy, które mogłyby otworzyć się w czasie jazdy. Zaklejamy je dla bezpieczeństwa taśmą. Zwijamy żagle, wyłączamy w nich urządzenia elektryczne. Jeżeli sprzęt posiada kable,  czy inne luźne, lub wystające elementy to zwijamy je i zabezpieczamy. Wszelkie elementy ruchome staramy się zabezpieczyć, by w czasie jazdy pozostawały na miejscu. Upewniamy się też, że w przewożonym sprzęcie nie mamy nieplanowanego pasażera. Przewożenie osób w ten sposób jest zabronione.

 

Załadunek

 

Gdy nasz ładunek jest już przygotowany do drogi, przystępujemy do kolejnego etapu.  Nadzór nad załadunkiem należy powierzyć ekspertowi, który wykona wszystkie niezbędne obliczenia. Ładunek ustawiamy w taki sposób, by nie mógł się przewrócić, kiwać w czasie jazdy, przesuwać, czy przetaczać. Kolejną czynnością jest dobór odpowiednich zabezpieczeń. Niekiedy muszą to być niekonwencjonalne rozwiązania, jak specjalne spawane konstrukcje mocujące. Metody zabezpieczeń są różne i należy wybrać najodpowiedniejszą dla danego towaru, który mamy przewieźć. W przypadku przewozu łodzi, konieczne są wsporniki zabezpieczające przed odkształceniem dna. Należy też uwzględnić warunki atmosferyczne podczas podróży. Niekiedy konieczne jest zastosowanie kilku rodzajów zabezpieczeń równocześnie. Można równocześnie użyć łączników skrętnych, metody blokowej i odciągów prostych. Jeżeli jest to możliwe, to używamy wyposażenia dodatkowego w postaci mat antypoślizgowych, przekładek czy konstrukcji wykonanych z drewna sztauerskiego. Bardzo ważną sprawą jest by w przypadku mocowania odciągami, zminimalizować ilość krawędzi, o które się one opierają.

 

Bezpieczeństwo w drodze

 

Po przejechaniu kilku kilometrów, dobrze jest zatrzymać się w bezpiecznym miejscu i sprawdzić, czy nasze zabezpieczenia działają prawidłowo. Daje to szansę, że dalsza podróż odbędzie się bez niespodzianek.  W przypadku nieprawidłowości transport jest na tyle blisko, by wrócić  i dokonać poprawek. W czasie drogi regularnie sprawdzamy stan zabezpieczeń. Unikamy gwałtownego hamowania,  nadmiernej prędkości czy nagłych zmian kierunku. Z dobrze zabezpieczonym ładunkiem, nawet trudna droga powinna być bezpieczna. Przy trudnych, ponadgabarytowych sprzętach, lepiej powierzyć transport specjalistom.  Mamy wtedy gwarancję, że nasz ładunek dotrze bezpiecznie do miejsca przeznaczenia, bez szkody dla pojazdu, infrastruktury drogowej, narażania życia i zdrowia ludzi.

 

KONTAKT Z NAMI

Marcin Morek

Project Manager

morek@heavytransport.pl

Patrycja Światłowska

Office Coordinator, DMS

p.swiatlowska@heavytransport.pl

Tomasz Ptasiński

Project Manager / Owner

tomasz.ptasinski@heavytransport.pl

Renata Ptasińska

Financial Department

ptasinska@heavytransport.pl

Stefan Światłowski

Project Manager

swiatlowski@heavytransport.pl

Bartłomiej Warchocki

Route Survey Specialist

bartek@heavytransport.pl